Účinné posilnenie imunity: Ako podporiť obranyschopnosť tela a cítiť sa zase fit?

Organizmus každého z nás je pravidelne vystavovaný rôznym látkam, ktoré môžu poškodzovať tkanivá a negatívne vplývať na zdravie. Práve preto je dôležité, aby sa vedel efektívne brániť. Na tento účel slúži imunitný systém. Ako vlastne funguje, čo ho tvorí a aká podpora imunity je najefektívnejšia?

Do imunitného systému sa vo všeobecnosti radia všetky orgány, molekuly, bunky a tkanivá, ktoré chránia telo pred škodlivými látkami z okolia. Prvá obranná línia je tvorená samotnou kožou. Významnú úlohu zohrávajú tiež sliznice. Tie zabezpečujú zachytávanie vírusov, baktérií a rôznych potenciálne nebezpečných čiastočiek.

imunitný-systém_3

Ako fungujú bunky imunitného systému?

Samotným základom imunitného systému sú bunky, ktoré zneškodňujú antigény. Tie prirodzene cirkulujú v organizme, keďže sa nachádzajú v miazge. Zároveň však pôsobia aj v niektorých orgánoch.

Zapamätajte si: Poznáme primárne lymfatické orgány, v ktorých priamo vznikajú bunky imunitného systému a sekundárne lymfatické orgány, kde sa tieto bunky zhromažďujú a zabezpečujú likvidáciu škodlivín.

Primárnym lymfatickým orgánom je v ľudskom tele detská žľaza a kostná dreň. Medzi sekundárne lymfatické orgány patria lymfatické uzliny, tenké črevo a slezina. 

imunita-

Viacero druhov imunitných buniek

Imunitný systém človeka je tvorený viacerými druhmi buniek, ktoré sa špecializujú na zneškodňovanie konkrétnych antigénov. Viac ako 50 % všetkých bielych krviniek je tvorených neutrofilmi, ktoré ničia baktérie. Eozinofily pôsobia v tkanivách, bojujú proti parazitom a zároveň tlmia účinok histamínu vyvolávajúceho alergické reakcie. Súčasťou bielych krviniek sú tiež bazofily, ktoré zabraňujú zrážaniu krvi v cievach.

Okrem toho je imunita tvorená tiež mastocytmi, makrofágmi, dendritovými bunkami, lymfocytmi a NK bunkami, ktoré bojujú s vírusovými ochoreniami a nádormi.

posilnenie-imunity

Účinné posilnenie imunity: 6 overených tipov

Aby imunitný systém človeka fungoval správne, jednotlivé ochranné bunky musia byť v tele tvorené v potrebnom množstve a zároveň je podstatné, aby boli dostatočne aktívne. Ak zanedbávate zdravú životosprávu, organizmus nedokáže produkovať dostatok týchto kriticky dôležitých buniek. Respektíve, nevie zaistiť, aby boli schopné efektívne eliminovať škodlivé vplyvy.

Práve preto je podstatné myslieť na posilnenie imunity. My vám prinášame 6 praxou overených tipov, ako naozaj efektívne podporiť obranyschopnosť tela. Vďaka tomu vás nebudú tak často trápiť ochorenia a budete sa cítiť oveľa lepšie vo svojej koži.

1. Pravidelný spánok

Ak vás zaujíma posilnenie imunity, spánku by ste rozhodne mali venovať pozornosť. Jedna štúdia ukázala, že dospelí ľudia, ktorí majú pravidelne menej ako 6 hodín spánku denne, sú oveľa náchylnejší na nádchu ako ľudia, ktorí spia 6 a viac hodín denne.

Praktický tip: Odborníci odporúčajú, že dospelý človek by mal mať aspoň 7 hodín spánku denne. Tínedžeri by mali spať 8 – 10 hodín.

kvalitný-spánok_2

2. Potraviny na posilnenie imunity

Snažte sa jesť čo najviac surového ovocia, zeleniny, orieškov a iných rastlinných produktov. Tie prirodzene obsahujú veľa antioxidantov, ktoré pomáhajú eliminovať voľné radikály a tým znižujú riziko chronických zápalov v organizme. Zároveň do tela dodávajú vitamíny a minerály potrebné pre správne fungovanie imunity.

Naša rada: Snažte sa do svojej stravy pravidelne zaradiť zdravé tuky, ktoré sa nachádzajú napríklad v lososovom mäse alebo olivovom oleji. Tie taktiež pomáhajú zmierňovať zápaly a sú cenným zdrojom živín.

Keďže na celkovú imunitu významne vplývajú aj črevá, pravidelne konzumujte fermentované jedlá. Napríklad, jogurty alebo kyslú kapustu. Dobrou voľbou môžu byť tiež kvalitné probiotické doplnky stravy. V neposlednom rade, vyhýbajte sa nadmernej konzumácii cukru. Ten dokáže spôsobiť vznik cukrovky a zvyšuje náchylnosť na nezdravé priberanie, ktoré oslabuje obranyschopnosť.

omega-3

3. Doprajte si fyzickú aktivitu

Vedecké výskumy ukázali, že pravidelná fyzická aktivita môže zmierniť zápaly v tele a pomáha imunitným bunkám lepšie regenerovať. Podľa odborníkov by ste si mali každý týždeň dopriať aspoň 150 minút pohybu. Medzi športy, ktoré vedia veľmi dobre podporiť imunitu, patrí jogging, plávanie, turistika či bicyklovanie.

Nezabúdajte: Dodržiavajte pravidelný pitný režim. Dlhodobý nedostatok vody v tele môže podľa vedeckých štúdií viesť k častejším ochoreniam a poškodeniu orgánov.

cvičenie

4. Otužovanie

Vďaka otužovaniu sa vaše telo postupne prispôsobuje chladu a náročným podmienkam. V dôsledku toho sa prirodzene posilňuje imunitný systém. Na to, aby ste si vybudovali lepšiu obranyschopnosť, úplne postačuje aj sprchovanie sa v chladnej vode.

otužovanie

5. Pozor na stres

Dlhodobý stres podľa výskumov zvyšuje riziko zápalov a spôsobuje vznik nerovnováhy vo funkciách imunitných buniek. V dôsledku toho narastá náchylnosť na ochorenia a môžu sa poškodzovať dôležité tkanivá. Doprajte si preto pravidelný relax. Veľmi pomáha aj meditácia.

stres

6. Vitamíny na posilnenie imunity

Najlepšie vitamíny na posilnenie imunity pochádzajú priamo z prírody. Ak chcete skutočne efektívne posilniť obranyschopnosť svojho tela, čisto prírodné extrakty budú z dlhodobého hľadiska lepšou voľbou ako rôzne umelé lieky na posilnenie imunity s obsahom chemických prísad.

V tomto smere stojí za pozornosť napríklad huba Reishi. Extrakt z nej dokáže podľa vedcov účinne podporiť imunitné funkcie a znížiť riziko vzniku zápalov. Medzi najúčinnejšie dary prírody na posilnenie imunity sa radí aj moringa. Tá obsahuje silné antioxidanty, vitamín C a ďalšie bio-aktívne látky. Podľa výskumov má tiež výborné protizápalové vlastnosti.

Chcete aj vy posilniť svoju imunitu čisto prírodnou cestou? V našej ponuke nájdete Reishi kapsulemoringa kapsule vyrobené z najkvalitnejších extraktov bez pridaných syntetických látok.


 Páčil sa vám tento článok? Nezabudnite ho zdieľať na Faceboku. 

 
//