Zelený jačmeň ako elixír zdravia: Aké prináša účinky?

Hovorí sa, že krása vychádza vždy zvnútra. Je totiž dôležité, aby ste sa cítili dobre a boli zdraví. K tomu vám môže dopomôcť aj zelený jačmeň, ktorý sa častokrát označuje aj ako elixír krásy, mladosti a zdravia. Prečo je tak obľúbený, aké účinky na organizmus prináša a má aj nejaké riziká? O tom všetkom si povieme v tomto článku.

Zelený jačmeň je mladá rastlina tradičnej obilniny. Zaujímavosťou je, že sa zbiera len niekoľko dní po svojom vyklíčení. Do tej doby jačmeň zvykne v sebe zhromažďovať všetky dôležité živiny. Jeho úlohou je aj vstrebávať energiu zo slnka a čerpať z pôdy minerálne látky. Preto je dôležité zelený jačmeň zbierať v tak skorom čase, keď ešte klíči. Práve v tomto období totiž obsahuje všetky cenné látky v najväčšom množstve.

Zaujímavosť: Mnohé vedecké štúdie a výskumy potvrdili zloženie bohaté na zdraviu prospešné látky. Jačmeň zelený obsahuje množstvo živín, ako sú vitamíny, minerály, antioxidanty a vláknina. V jeho zložení sa nachádza vitamín A,B, C, E, K, kyselinu listová, vápnik, horčík, zinok, železo a mangán.

zelený-jačmeň-_2

Aké má zelený jačmeň účinky?

Vďaka zloženiu, ktoré je plné vitamínov, minerálov a živín, prináša zelený jačmeň skutočne priaznivé účinky na zdravie človeka. Aj to je dôvod, prečo sa označuje za veľmi zdravú potravinu. Hovoria o tom aj zelený jačmeň skúsenosti, ktoré sú zväčša len pozitívne.

Mnohí ľudia, ktorí začali užívať túto rastlinu v podobe výživových doplnkov pravidelne, pocítili na sebe zmeny. Samozrejmosťou je podpora zdravia, ale aj mnohých iných funkcií v organizme. Toto sú najsilnejšie účinky zeleného jačmeňa, ktoré rozhodne stoja za pozornosť.

zelený-jačmeň-

Odstraňuje z tela škodliviny

O zelenom jačmeni je známe, že dokáže podporiť detoxikáciu a metabolizmus. Pomáha naštartovať samočistiace procesy v ľudskom tele, vďaka čomu sa podporuje rýchlejšie spaľovanie tukov. Okrem iného, jačmeň zelený má aj účinky, ktoré dokážu podporiť a do vysokej miery zlepšiť spánok.

Keďže z tela odstraňuje škodlivé a toxické látky, vy sa budete cítiť oveľa lepšie. Ľahšie sa vyhnete rôznym ochoreniam, v prípade nákazy bude priebeh výrazne ľahší a vy sa tak budete cítiť maximálne fit.

Zelený jačmeň zmierňuje aj prekyslenie organizmu. Telo totiž pre správne funkcie potrebuje práve mierne zásadité prostredie. Vďaka tomu sa znižuje aj riziko vzniku obezity a nadváhy. Prekyslené prostredie v tele je spôsobené najmä zlou životosprávou a konzumáciou polotovarov.

detoxikácia

Zelený jačmeň na chudnutie

Aj vy ste si už niekedy prešli, prípadne prechádzate fázou chudnutia? V tom prípade pravdepodobne skúšate všetky možné doplnky, ktoré vám sľubujú redukciu hmotnosti. Aj napriek tomu, že v súčasnej dobe existuje spektrum doplnkov na chudnutie, nezaručia vám dlhodobé výsledky.

Potrebný je aj zdravý životný štýl, strava plná živín a dostatok pohybu. Avšak, vedecké štúdie potvrdili, že zelený jačmeň na chudnutie je skutočne účinný. Do istej miery dokáže znižovať pocit hladu a podporovať tak pocit plnosti. Oboje totiž časom vedú k strate hmotnosti.

Zelený jačmeň obsahuje rozpustnú vlákninu, ktorá je známa aj ako beta-glukán. V čreve vytvára látku, ktorá spomaľuje trávenie a vstrebávanie živín. Prehľad 44. štúdií potvrdil, že ide o najúčinnejší typ vlákniny, ktorý slúži na zníženie chuti do jedla a príjmu potravy.

zelený-jačmeň-chudnutie

Telu dodáva energiu

Detoxikačné vlastnosti zeleného jačmeňa rozhodne majú svoje veľké opodstatnenie. Vďaka odstráneniu škodlivých a toxických látok dokáže jačmeň dodať telu aj potrebnú energiu. Vy sa tak budete cítiť maximálne fit a budete mať aj dostatok energie na vykonávanie bežných aktivít počas celého dňa. Aj to je dôvod, prečo sa doplnky výživy odporúčajú užívať aj športovcom. Tí totiž potrebujú skutočne veľmi veľa energie na vykonávanie svojich športových aktivít.

Cítite sa neustále unavení a nemáte na nič energiu? Dôvodom môže byť aj to, že vám chýbajú potrebné vitamíny, minerály a živiny. Tie sú vo veľkom množstve obsiahnuté v zelenom jačmeni. Práve vďaka nemu sa u vás môže znížiť únava a naopak, zvýšiť výkonnosť.

vitalita_2

Znižuje riziko kardiovaskulárnych ochorení

Niekoľko vedeckých štúdií poukázalo na skutočnosť, že zelený jačmeň dokáže znižovať hladinu škodlivého LDL cholesterolu. Rozpustná vláknina, ktorá sa nachádza v zložení jačmeňa má schopnosť regulovať krvný tlak. Ide o faktory, ktoré by v opačnom prípade mohli spôsobiť kardiovaskulárne ochorenia.

Tie patria medzi najčastejšie civilizačné choroby po celom svete. Keďže ide o dva najznámejšie rizikové faktory v oblasti kardiovaskulárnych ochorení, ich zníženie vďaka zelenému jačmeňu môže ochrániť vaše srdce.

zdravé-srdce_4

Podporuje imunitný systém

O zelenom jačmeni je známe, že obsahuje spektrum dôležitých vitamínov a minerálov. Tie sú nevyhnutné pre správne fungovanie tela a podporu imunitného systému. Ak budete doplnky výživy s obsahom zeleného jačmeňa užívať pravidelne, vaša obranyschopnosť sa môže do vysokej miery posilniť. To znamená, že sa budete vedieť ľahšie vyhnúť rôznym ochoreniam, najmä počas chrípkového obdobia, ktoré je charakteristické pre jeseň.

Ako sme si už spomínali, v obsahu jačmeňa sa nachádza aj vláknina. Vedecké štúdie potvrdili, že zloženie zeleného jačmeňa môže aj znížiť vznik ochorení žlčníka, prípadne žlčových kameňov. Taktiež zlepšuje tráviace funkcie, je výbornou prevenciou nadúvania, plynatosti, prípadne nevoľnosti.

imunita_1

Môže mať jačmeň nežiadúce účinky?

Aj napriek tomu, že doplnky výživy s obsahom zeleného jačmeňa sú bezpečné, v začiatkoch ich užívania sa môžu vyskytnúť aj nejaké nežiadúce účinky, a to z dôvodu obsahu určitých zložiek. Keďže jačmeň obsahuje vlákninu, môže sa u ľudí objaviť nadúvanie a plynatosť. Taktiež boli zaznamenané isté alergické reakcie v podobe kožnej vyrážky, opuchu hrdla alebo ťažkosti s dýchaním.

Predtým, ako začnete užívať zelený jačmeň, pozrite si dobre zloženie daného produktu. Neváhajte sa poradiť aj so svojím lekárom. Pokiaľ však nie ste alergik a budete dodržiavať odporúčané denné dávkovanie (5 – 15 g/denne), určite vám žiadne nežiadúce účinky nehrozia. Môžu sa na začiatku užívania objaviť, čo je však normálne, keďže telo na danú látku nebolo doteraz zvyknuté. Každý doplnok výživy je však iný, preto by ste sa mali riadiť odporúčaným dávkovaním, ktoré je priložené pri danom produkte.


Kto by nemal užívať zelený jačmeň?

V súčasnej dobe existujú aj kontraindikácie k užívaniu zeleného jačmeňa. Túto zložku by ste nemali kombinovať s liekmi na cukrovku a zníženie cukru v krvi, rovnako, ako s liekmi na zníženie zrážanlivosti krvi. Určite si dajte pozor aj na súbežné užívanie doplnkov, ktoré tiež obsahujú isté množstvo vlákniny. Ak máte nejaké zdravotné problémy, predtým, ako začnete užívať doplnky výživy s obsahom zeleného jačmeňa, poraďte sa so svojím lekárom.

únava_1

Ako užívať zelený jačmeň?

V dnešnej dobe máte na výber rôzne formy zeleného jačmeňa. Môžete si zaobstarať napríklad zelený jačmeň prášok alebo zelený jačmeň tablety. Čo sa týka doplnku výživy vo forme prášku, ten si je možné pridať aj do obľúbeného nápoja alebo smoothie. Ideálne však je, ak si doplnok výživy s obsahom zeleného jačmeňa pridáte do čistej vody. Tú si môžete ochutiť aj citrónom alebo limetkou. Ak sa rozhodnete pre tablety, nezabúdajte sa držať odporúčaného dávkovania a zapiť ich dostatočným množstvom vody. Tablety či kapsule sú ideálnou voľbou pre ľudí ktorým vadí pomerne výrazná chuť zeleného jačmeňa, užívanie tabliet je taktiež praktickejšie.